Her kommer viEn sjov og aktiv leg, vor børnene træner at blive enige og agere som ét fællesskab. To hold mødes i en legende dyregætteleg, hvor det gælder om at læse hinanden signaler, samarbejde og løbe hurtigt. Emne: Kommunikation, enighed og fælles beslutninger. Formål: At styrke samarbejde og gruppedynamik gennem leg og bevægelse, og lære børn om kommunikation og problemløsning. |
|
Husk demokrati – KimslegEn huskeleg med fokus på samarbejde og demokrati En huskeleg, hvor børn i fællesskab skal huske 10-15 genstande, der blev vist kort. De skiftes til at navngive det de kan huske, og derefter stemmer om forslag og laver en fælles liste. Bagefter kan der tales om, hvad tingene symboliserer, og hvilke værdier og rettigheder, der er vigtige i et fællesskab. Emne: Demokratiske begreber Formål: at styrke børns hukommelse og observationsevne, samtidig med at den træner demokratisk deltagelse, samarbejde og forståelse for fælles beslutningstagning. |
|
Den dyrebare lastGennem fantasifuld leg lærer børn at skelne mellem det, man ønsker sig, og det, man ikke kan undvære. Børnene er på en eventyrlig sejlads, men stormen tvinger dem til at smide last overbord. Hvad vælger de at beholde? Emne: Valg, prioritering og menneskerettigheder. Formål: At sætte gang i refleksion over ønsker, behov og børns rettigheder. |
|
Samle æblerLegen handler om samarbede og strategi, i et sjovt og lærerigt format. I denne bevægelsesleg skal børnene i små hold samarbejde om at samle æbler (eller andre små genstande), men de må ikke slippe hinanden. Det kræver grin, gode idéer og teamwork. Bagefter taler vi sammen om, hvordan det gik: Hvem tog styringen? Hvordan løste i problemer? Emne: Samarbejde og konflikthåndtering Formål: At styrke fællesskabet, gruppearbejde og refleksion i børnehøjde. |
Lege ambasaderne – en sanglegEn leg, hvor forskellighed fejre og hvor børn lærer, at alle har ret til at være med. Hvert barn skaber sit eget fantasifulde lege-land med en unik leg, bevægelse eller aktivitet der beskriver deres land og præsentere der for de andre. Emne: Regler, fantasi og forskellighed. Formål: At styrke børns forståelse af forskellighed og give dem mulighed for at udtrykke egne idéer. |
|
Retsag mod magiEn leg, hvor fantasi møder alvor og børnene lærer at lytte, argumentere og respektere uenighed. En trold står anklaget for at bruge magi – men er det egentlig forkert? Børnene bliver jury og skal tage stilling til sjove og svære dilemmaer. Emne: Dilemmaer, demokrati og retfærdighed. Formål: At give børn mulighed for at undersøge egne holdninger og opleve, hvad retfærdighed kan betyde. |
|
ØnsketræHer får børnene en mulighed for at udtrykke deres dybeste ønsker, små, store, fjollede, vigtige og alt der imellem – der er plads til det hele på Ønsketræet. Ved Ønsketræet kan børn, enten alene eller sammen med deres forældre, tegne eller skrive deres ønsker og hænge dem op på et flot træ. Det kan være alt fra: “Mere is i om fredagen” til “Flere lagepladser i byen”. Træet bliver vist til voksne beslutningstagere – så hvert ønske tæller. Emne: Ytringsfrihed, deling af holdninger og fantasi Formål: At give børn en stemme, så de får mulighed for at dele deres ønsker og drømme for deres hverdag på en kreativ måde. |
|
Fang en tankeEn leg, hvor alle stemmer bliver hørt – og hængt op. Børnene fisker ænder med spørgsmål og deler deres tanker op, som bliver synlige i en farverig flagkæde. Emne: Sige sin mening, reflektere og lytte til andres perspektiver. Formål: At give børn en sjov og kreativ måde at udtrykke deres tanker og følelser på. |
Tegn en valgplakat“Hvad jeg gerne vil have, er at …” Børnene skal forestille sig, at de stiller op til et valg og skal lave en plakat, sim viser hvad de gerne vil arbejde for. Legen lære børn at vælge deres budskab og fremvise det for andre på en kreativ måde. Hvis de har lyst kan de også præsentere deres plakat for andre, og dermed lærer de samtidig, at tale for sig selv og deres sag. Emne: Valg Formål: At styrke børns forståelse af medbestemmelse, og give dem en mulighed for at udtrykke deres holdning og fremme samtalen om demokrati i børnehøjde. |
|
VendespilEn kombination af leg og læring. Det klassiske vendespil, hvor det gælder om at få flest par, men med et twist der lære børn om deres rettigheder samtidig. Emne: Børns rettigheder Formål: At gøre børns rettigheder forståelige og starte en samtale om, hvad rettigheder betyder i børns liv. |
|
Stafet kryds og bolleEn leg, hvor børnene lærer om vigtigheden af samarbejde og kommunikation. Børnene dyster i to hold om tre på stribe, men skal hele tiden tilpasse deres strategi og blive enige undervejs. Her vinder det hold, der samarbejder bedst – ikke bare dem der løber hurtigst. Emne: Lytte, strategi og samarbejde. Formål: At træne samarbejde, hvor børnene skal lave en strategi og justere den i fællesskab undervejs. |
|