![]() |
Sommerferie på sekretariatet & vigtig sikkerheds‑opmærksomhed
Hen over sommeren har Sekretariatet telefonlukket i perioden fra den 30. juni – 5. august. Bemærk venligst, at telefonen vil være lukket i hele ferieperioden. så send venligst en mail, hvis du har brug for os, den tjekkes løbende, men svartiden kan være lidt længere end normalt. Jeres tålmodighed og forståelse betyder meget for os, og vi glæder os til at være tilbage for fuld kraft efter ferien.
Samtidig er der dukket en ny bølge af phishing-mails op – denne gang maskeret som en besked fra “CyberPilot” om en manglende awareness-træning. Svindlere bliver i dag desværre stadig dygtigere, så vi beder alle om ekstra årvågenhed. Her er nogle gode råd:
- Tjek altid afsenderadressen grundigt – genkender du den? Ser den mistænkelig ud eller har en atypisk landekode?
- Er du i tvivl – spørg en anden eller kontakt sekretariatet.
- Husk, at du også kan ringe til Cyberhotline for digital sikkerhed på +45 33 37 00 37.
Tak fordi du hjælper med at passe på vores forening og hinanden.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Sekretariatet // 3617 7200.
![]() |
Start på bestyrelsesnetværket
Husk, at vores bestyrelsesnetværk genstarter torsdag den 28. august kl. 18.30–20.00. Her mødes vi fire gange om året for at drøfte relevante emner, udveksle erfaringer og dele feedback. En god mulighed for at styrke fællesskab, indflydelse og faglig sparring. Dagsorden sendes ud kort før mødet.
Du kan finde alle mødedatoer, praktisk info og link til møderne på dui.dk/123 HER.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Joachim // 2516 7274
![]() |
Klar, farverig og kommunikativ opgradering
Vi har løftet vores SoMe-materialepakke på dui.dk/123 med nye skabeloner til Facebook og Instagram. Skabelonerne er farveopdelte efter vores otte content-temaer og letter både dit og følgernes overblik. Du kan bruge dem direkte til opslag – eller lade dig inspirere til at skabe mere synlighed for vores organisation. I kan finde skabeloner klar til download her og tag endelig et kig på de andre guides og info materiale under sociale medier mappen og blive inspireret til at gøre mere reklame for vores organisation.
Har du brug for flere skabeloner eller hjælp? Emily står klar til at hjælpe – så skriv endelig!
På hjemmesiden finder du nu også aktivitetsbeskrivelser under “Hvad laver vi”, hvor du kan læse om aktiviteter, som går på tværs af afdelinger og ofte gentages. Aktivitetsbeskrivelserne er at finde under de fire programmer.
Har I nogle faste aktiviteter i jeres afdeling som I også gerne vil have beskrevet på hjemmesiden, så tag endelig fat i Emily.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Emily // 2516 7280.
![]() |
Vil jeres unge frivillige med til Ungdommens Folkemøde?
DUI deltager i år på Ungdommens Folkemøde den 3.-4. september i Valbyparken, og vi vil rigtig gerne have nogle unge frivillige med!
Mange af deltagerne kommer med deres klasse, og har til opgave at interviewe organisationer. Derfor søger vi unge frivillige, der har lyst til at fortælle om, hvordan det er at være frivillig i DUI. Både de fede oplevelser og de udfordringer man møder som ung frivillig i 2025.
Kender du nogen, der kunne have lyst til at tage med én af dagene (eller begge), så skriv gerne til olivia@dui.dk. I kan læse mere om Ungdommens Folkemøde her.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Olivia // 2516 7276.
![]() |
Nyt efter sommerferien og intro til det første kerneområde
Efter sommerferien ruller vi videre med to spændende projekter:
Familier i Bevægelse: Projektet har været i gang i et par måneder i Region Hovedstaden, men får for alvor luft under vingerne når vi starter nye hold op efter sommerferien. Projektet er støttet af TrygFonden, og læner sig meget op ad Børn i bevægelse. Forskellen er blot at vi nu invitere forældrene ind som deltagere i idrætsaktiviteterne.
- I Skovlunde starter to træklatre hold op i august måned. Her skal familier med børn under 8 år, udfordre tyngdekraften og udforske trækronerne
- I Vangede skal der danses regndans, øves disko-moves og børn og forældre skal udfordres i deres indre mgp drømme. I august og september er der fælles familiedans i det fri
- I København finder familierne balance og tager med yogainstruktørerne på safari, ud på vilde eventyr og finder styrken i egen kropsvægt.
- Vi vil rigtig gerne starte et yogahold i Ølstykke, men vi mangler en instruktør – kender du mon en?
Byg din fremtid: Projektet der gerne vil inspirere og motivere unge fra 7. klasse og op til udslusning til at forfølge en faglig uddannelse inden for håndværksfag og tekniske erhverv. Projektet sigter mod at skabe bæredygtige ændringer i unges liv og i samfundet ved at styrke deres færdigheder, sociale netværk og fremtidsmuligheder inden for håndværksfagene.
- Gå til tømre i Aalborg: Vores afdeling i Aalborg har allerede haft det første hold med på værkstedet hos Hustømmerne, og den 9/9 starter hold nr. 2. De unge starter med at blive klogere på hvad værktøjet kan og skal derefter bygge et større fælles projekt – måske en ny bålplads, en skaterrampe til lokal brug, eller noget andet de finder frem til.
- Bliv din egen Cykelsmed i København: I København kaster vi os i første omgang ud i at tage unge med ind på cykelværkstedet. København er jo en rigtig cykel-by, og de unge kan lære at mestre færdigheder, som rækker lidt længere end blot at sætte en kæde på igen, eller lappe et hul. De unge i København har et sommerhold, som ender med at de skal gøre cykler klar og smarte til skolestart.
- Skal jeres afdeling være med? Vi har plads til 2 afdelinger mere i projektet, og har midler til en studentermedhjælper til afdelingen, som får ansvar for at drive projektet. Hvis I har interesse I at hører mere så kontakt Freja.
Kerneområde temaer:
I de kommende tre nyhedsmails dykker vi ned i DUI’s kerneområder: Fællesskab, Medborgerskab og Leg. Vores kerneområder er det som gør en aktivitet til en DUI-aktivitet, og det som adskiller os fra alle andre.
Første tema: FÆLLESSKAB:
Fællesskab: Vi kan meget mere når vi er sammen om det. Når man indgår i fællesskaber, opbygges der et tilhørsforhold, og risikoen for ensomhed mindskes. Fællesskab giver kvalitetstid og styrker båndene mellem generationer og venner. Med et stærkt fællesskab kan der skabes sammenhold og venskaber.
Fællesskab i DUIs aktiviteter: Hos DUI er der plads til alle børn, unge og familier. Vi stræber efter at skabe et inkluderende sammenhold, hvor alle børn og familier føler sig velkomne og værdsatte. Vores frivillige følger en samværspolitik, der understøtter trygge miljøeri organisationen. Uanset baggrund eller fysiske forudsætninger skal alle kunne deltage og få glæde af aktiviteterne.
Hvordan giver vi plads til fællesskabet i DUI-aktiviteter?
- Vi gør en indsats for at lære hinanden at kende, og taler pænt til hinanden og om hinanden.
- Vi inviterer alle med og tilpasser aktiviteter, så der er en plads til alle.
- Vi bidrager og tager del i aktiviteter.
Nøgleord:
Netværk – Relationer – Sammenhold – Plads til alle – Venskaber
Du finder mere info om vores fire Programmer og kerneområder på DUI’s hjemmeside.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Freja // 2516 7273.
![]() |
Nyt personsagsudvalg skal styrke trygheden i DUI:
Vi har nu nedsat et personsagsudvalg i DUI, som behandler henvendelser om bekymringer for brud på vores samværspolitik – fx grænseoverskridende adfærd eller krænkende opførsel.
Formålet er enkelt: At skabe mere tryghed i vores fællesskab. Udvalget arbejder uafhængigt af Hovedbestyrelsen og håndterer sager fortroligt – også hvis du er i tvivl, om sagen “er stor nok”.
- Skriv til: bekymring@dui.dk
- Snart kan du også indberette direkte via Vores-DUI-appen
Når en henvendelse modtages, vurderer udvalget, om sagen falder ind under samværspolitikken. Hvis den gør, udpeges mindst to sagsbehandlere, der foretager partshøringer, samtaler og indsamler dokumentation. Udvalget udarbejder derefter en skriftlig indstilling med forslag til konsekvenser, som sendes til DUI’s formandskab, der træffer den endelige beslutning.
Udvalget består af Victoria Nissen fra DUI Aalborg, Martin Welling fra DUI Ølstykke, Sandra Marcussen fra DUI Skovlunde og DUI’s sekretariatschef, Claes Horne Kjældgaard.
Du kan læse nærmere om udvalget her.
Med venlig hilsen fra alle os i Hovedbestyrelsen
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Claes // 2516 7281