Elektroniske underskrifter – hvad skal du være opmærksom på?

12. februar 2021

 

Det er blevet populært at skrive under direkte på computeren, blandt andet fordi der er sket et stort fald i antallet af printere i private hjem. For de som holder fast i underskrifter på papir, betyder det et stort arbejde for især underskrivere, som skal finde en printer at skrive ud på.

Heldigvis er der udviklet forskellige løsninger til at skrive under elektronisk. Herunder kan du se nogle af dem.

 

Elektroniske underskrifter handler først og fremmest om at undgå forfalskning

Der findes forskellige måder at skrive under på, og alt efter hvilken sammenhæng man skriver under, bliver der i øjeblikket brugt forskellige platforme. Hvis du eksempelvis skal skrive under på en hyttelejekontrakt, er det for det meste helt fint at tage et billede af din underskrift, og indsætte den i hyttelejekontrakten. I programmet Adobe Acrobat, er der en underskrift funktion, hvor du blot skriver dit navn i kursiv og så indsætter det i dokumentet. På den måde er det ikke sammenligneligt med din fysiske underskrift, og derfor bliver den ikke godtaget i mere officielle sammenhænge. Forbundskontoret vurder dog at det er helt fint til hyttelejekontrakter og lignende.

 

De elektroniske underskrifter kan inddeles i tre kategorier

Nedenstående inddelinger er et forsøg på at gøre det mere simpelt, hvordan elektroniske underskrifter fungerer. Det er således ikke en officiel betegnelse.

  • Lav-prioritetsunderskrifter: Som beskrevet overfor, kan man tage et billede af sin fysiske underskrift, eller lave en underskift med kursivbogstaver eksempelvis i Adobe Acrobat.
  • Mellem-prioritetsunderskrifter: Mellem-kategorien er lavet for at sige, at der er en gråzone. I Danmark er Nemid den fortrukne digitale sikkerhed, hvorfor den er kategoriseret under høj-kategorien. Hvis jeres underskrift skal være mere officiel, men ikke Nemid, kan man underskrive via eksempelvis AdobeSign.
  • Høj-prioritetsunderskrifter: Det er eksempelvis officielle bankunderskrifter og underskrift af årsregnskaber mm. Her anbefales det, at man underskriver via Nemid, hvilket eksempelvis kan sættes op via eksempelvis Penneo, e-Boks eller Visma.

 

Har du brug for rådgivning om elektroniske underskrifter, eller har du svært ved at komme i gang, så tag fat i Tobias på tobias@dui.dk eller 61262596.