Børneattester – ny midlertidig procedure – og godt nyt inden sommerferien 2023

28. april 2023

Rigspolitiet har desværre ikke fulgt med den digitale udvikling.
Men der er nu lys forude – Det forventes, at falde på plads senest sommeren 2023.

15. marts har DUF og en række spejderorganisationer skrevet om problemet. 

Læs artiklen HER

Kort fortalt, så er Rigspolitiet ikke overgået til MITID og det betyder derfor, at det bliver lidt mere besværligt at indsende godkendelsen fra den enkelte frivillige ledere, hvis man er overgået til MitID og dermed ikke har NEMID mere. Da NEMID, lukker helt ned med udgangen af juli i år, er Rigspolitiet tvunget til at overgå til MitID inden.

Da NEMID allerede lukker helt ned med udgangen af juli i år, er Rigspolitiet tvunget til at overgå til MitID inden. Men lige nu er der behov for at ændrer proceduren for at rekvirere børneattester og vi har nu udarbejdet en ny procedure, efter at have talt med både Rigspolitiet og andre organisationer på området.

 

NY PROCEDURE

Inden I går i gang. Undersøg om den frivillige er overgået til MitID eller fortsat har NemID?

 

 

Har jeres frivillige leder fortsat NemID?

Er svaret JA? – Så gør i som sidst (den sædvanlige procedure).

I sender fortsat de sidste 4 cifre i cpr-nummeret ind via dette link: KLIK HER

 

Derefter bliver der sendt en besked via E-Boks (fra Rigspolitiet), hvor den frivillige leder godkender med sit NemID.

 

Når Rigspolitiet har behandlet anmodningen sender de besked til Landsforbundet med en godkendt BØRNEATTEST og sekretariatet (moni@dui.dk) går ind og vinger af i medlemssystemet.

Så er proceduren afsluttet.

Dette er den nuværende procedure og altså nu kun for dem der stadig har NemID.

 

Er den frivillige leder overgået til MitID?

Hvis dette er tilfældet, så er der desværre endnu ikke udviklet en digital procedure og derfor skal BØRNEATTESTEN indhentes manuelt, via en blanket.

 

I blanketten skal den frivillige leder selv udfylde:

Fornavn

Efternavn

Adresse og by og postnummer

Fulde CPR. nr.

Dato og underskrift

OBS: (Hvis den frivillige leder er under 18 år, skal afdelingsformanden sørge for at indhente tilladelse hos forældrene.)  

Blanketten sendes derefter til moni@dui.dk, som underskriver for Landsforbundet og sender den til Rigspolitiet

 

OBS: Vedr. Persondatalovgivningen (GDPR), så sørger sekretariatet for at slette blanketten efter indsendelse til Rigspolitiet (via beskyttet link) og der udskrives en kopi, som lægges i en mappe, der låses inde, sammen med andre evt. personfølsomme oplysninger. Dette er sikret gennem Landsforbundets beskrivelse af opbevaring af personfølsomme oplysninger. Link til beskrivelsen finder du HER

 

Du kan finde blanketten på følgende måde;

  1. Hent/download blanketten – Blanket til børneattest
  2. Se eventuelt eksempel på en udfyldt blanket HER udfyld kun det gule markeringer
  3. Skriv til moni@dui.dk eller ring på 37 17 72 00 og få tilsendt blanketten.

 

Vi håber, at informationen om den nye procedure giver mening for jer og vi står selvfølgelig til rådighed, hvis I har spørgsmål.

Skriv gerne til moni@dui.dk eller ring på vores hovednummer 36 17 72 00.